Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.03.2019 13:06 - Правописът
Автор: laval Категория: История   
Прочетен: 2381 Коментари: 10 Гласове:
18


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Правописът или ортографията е основен белег на грамотността и езиковата култура на човека. Лингвистичният термин ортография идва от старогръцките ὀρθός – правилен и γράφειν – пиша, тоест това означава правилно писане. Правописът е изключително важен за доброто предаване и разбиране на писменото слово във всеки език. Има езици, в които правописът не е толкова важен, защото се пише така, както се говори или правописът е изграден на фонетичен принцип. Такива са например сърбохърватския, както и така наречения македонски, който е просто друга писмено – регионална норма на българския език. В други езици обаче, където правописът е определено традиционен, като например английски и френски, правописът е от изключително важно значение за коректното разбиране на написаното. Освен това, преди да се заемем да учим който и да е чужд език, е необходимо добре да познаваме правописа и граматиката на майчиния си език. Това е особено важно за пишещите хора. Много е дразнещо, включително тук в blog.bg, когато един интересен текст е пълен с досадни правописни и / или граматически грешки. Често това ме е отказвало да го дочета докрая. Затова в издателствата има длъжности редактор и коректор. Едно от нещата, с които се гордея, е, че пиша грамотно. Вероятно то се дължи на това, че още в І клас нашите ми купиха Правописен речник на българския книжовен език, издание 1965, който пазя и до днес. Факт е, че като ученик съм го ползвал достатъчно често, а след мен и брат ми. По принцип българският правопис също е основан на фонетичния принцип или съответствието между звук и буква, но има и много изключения на морфологичен и традиционен принцип, особено заради потъмняването на много звучни съгласни най-често в края на думите. Важен аспект от правописа е да се знае правилното изписване на основната дума и нейния корен и нейните производни с представки, наставки и окончания. Според мен важни правила са точната употреба на пълния и непълния определителен член в мъжки род, използването на главни и малки букви, пунктуацията или поставянето на препинателни знаци, както и вярното пренасяне на срички на нов ред. Добре е да се знае и транскрипцията на чужди имена и думи с българска кирилица. Мисля си, че ако човек има желание, може лесно и бързо да научи поне основните правила на родния правопис.

image

image




Гласувай:
18


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. rosiela - Ее-е-е-ей, благодарности големи,
21.03.2019 13:11
да покажа на някои " грамотници" речника, дето настояваха, а мен не ме бива по снимките.
цитирай
2. tota - Това е корицата и на моя първи правописен речник.
21.03.2019 14:26
После си набавих и други и по стари и следващите, които се издаваха, до последния с промените в езика ни.
Поздрави за постинга! Правописът е от съществено значение за всеки уважаващ себе си човек. И най - вече за общуването и обмена, и съхраняването на информация. За съжаление, в съвременната действителност, децата се съпротивяват и не желаят да пишат. По лесно е да пишат на лаптопа или мобифона.
цитирай
3. kvg55 - laval,
21.03.2019 15:12
Много блогъри трябва да прочетат постинга и си купят речници.
цитирай
4. favn56 - Е сега да ми покажеш по тоя речник как се изписва международниА, м?
21.03.2019 15:45
rosiela написа:
да покажа на някои " грамотници" речника, дето настояваха, а мен не ме бива по снимките.

цитирай
5. laval - Аз лично
21.03.2019 18:05
бях ужасен преди време, когато в коментар във форум бях видял написано БАлгариА.
цитирай
6. laval - да покажа на някои " грамот...
21.03.2019 18:07
rosiela написа:
да покажа на някои " грамотници" речника, дето настояваха, а мен не ме бива по снимките.


Тази малка книжчица е с огромно влияние и значение за мен.
цитирай
7. lexparsy - И аз много благодаря за този постинг Лазар
22.03.2019 08:44
   Точно пък аз, който постоянно изопачава иронично думите, когато се шегувам, и се заигравам да комбинирам думи за да спестя контекст на цяло изречение, че и повече. :-) Но правописните правила в хумора са като и в поезията :-)))
   Без ни най малко да противореча на казаното от тебе, първо ще се съглася че всички правила на правописа целят правилното и смисленото му разбиране.
   В същност контекста на правилния правопис е да схванем и етимологията на думите, което обикновено хората забравят да потърсят, а и я няма в обикновения правописен речник. Но познаването на чужди езици помага в това отношение.
   Но ще припомня и че „всеки език е жив“ и постоянно се развива, но и често е в упадък, както се напоследък се случва с българския, под перото на някои хора. И то не само поради правописа, но и в опростяването на изразността с примитивна словесност.
   Не ми се цитират много примери как някои правила просто и постепенно отпадат, поради невъзможно приучаване на спазването им, както т.нар. „мекане“. Ще припомня че има и много думи приели гражданственост само заради постоянната им грешна употреба, като например правилното „обеца“, което и речника е приел за правилно и „обица“, но със забележка.
цитирай
8. lexparsy - И на друго ще обърна внимание любезно :-)
22.03.2019 09:27
   Моля Ви Графомани и Интелектуалци, не съдете така строго пишещите спонтанно в този блог, примерно когато откриете грешка! Защото понякога обиждате Вас самите, че без да схванете Контекста на написаното даже, наричате пишещия Неграмотен :-(
   Пишейки на смартфони и лаптопи и то спонтанно се случва да се бърка и то често. Особено ако симултанно коригираш, а си забравил да изтриеш излишното...

   И друго даже ще намекна. Само които не пишат с ум вдъхновен от поезия или други абстрактни мисли далече от клавиатурата не знаят, че понякога привичната дедуктивност кара пръстите просто да пишат това което чуват ушите на лявото полукълбо. И даже думи, които от 3 г. възраст пишете и изговаряте правилно...
   Да се коригират грешките на приятели и да се критикува също е част от езиковата култура и етиката :-)
цитирай
9. lexparsy - И понеже видях в последни я си постинг написано „Вярата им дадна“,
22.03.2019 09:38
си мисля че това не е грешка. Защото когато сме чели изразността и „правописането“ на българския само до преди 100 г. се наслаждаваме на много по богата изразност от тази на приученото ни съвремие. Аз лично само се старая да подражавам, и навярно децата ни, прочели поне 1000 пъти по-малко книги от нас на тяхната възраст, ни мислят за неграмотни „глупци“ :-)
цитирай
10. lexparsy - И ето още един проблем в Блога,
22.03.2019 09:48
принудата ни да модерираме коментарите си поради страх от „Хейтъри“. Написалия спонтанно грешно на смартфона или емоционално на лаптопа не може да си поправи лесно грешката...
А и ще отбележа „хакерски“ че чрез коригиране може да се заобиколи ограничението от 2000 символа на коментара. На мене понякога ми се налага, когато цитирам или се увлека да пиша, и скоро „открехнах“ и един приятел имащ подобни проблеми :-)
Лелееее, дано не чуят вездесъщите блогови програмисти :-)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4099257
Постинги: 1370
Коментари: 2757
Гласове: 21960